Banner world

 

 

     HOME 
  



     Books Web


     Books Printed  


     Health 


     Presentations


     Soul Drawings


     Video lectures 
     English


     Video lezingen 
     Dutch


     Positive Blog


     Curriculum writer


     Contact




     Side Index









Web design 
John Baselmans
 

Spatie

 

 
You can change this website in over 66 languages

 


 

Utopia

"Het Energiniale leven, Utopia"



Utopia - 4 - 


1-3.4 Religieuze utopie

Religieuze utopieën kunnen intra-religieuze of inter-religieuze zijn. De inter-religieuze
utopie is gelijk aan multiculturalism wat kan dienen als een voorbeeld
van netwerken waarvan ware wereldse culturen hebben samengewerkt om zo
een brede maatschappij te creëren met als basis gedeelde waarden. De ideologie
van God en religie, gebruikt in inter-religieuze utopie wordt vaak door veel
mensen verklaard als hun beeld van God. In meer uitgebreide theorieën gaat
het verder tot op het niveau van de verschillende religieuze leiders die hun
verschillen aan de kant zetten en aanvaarden harmonie, vrede en begrip om
zo alle godsdiensten te verenigen, waardoor een utopische godsdienst of een
religie van de mens met God, elke vorm van geweld tegengaat, wat heerste
voor de geboorte van het universum. Religie en God worden gebruikt als een
zelf-motiverende factor voor mensen om in te geloven en zich zo uit moeilijke
situaties te verheven. Intra-religieuze utopieën zijn gebaseerd op religieuze
idealen, en komen tot op heden het meeste voor in de menselijke samenleving.
Hun leden zijn meestal verplicht om te volgen en te geloven in de bijzonder
religieuze traditie dat het utopie heeft vastgesteld. Sommige permitteren de
niet-gelovigen of niet-aanhangers te gaan wonen bij hen;
anderen (zoals de gemeenschap in Qumran) doen dat niet.

De joodse, christelijke en islamitische ideeën van de Garden of Eden en de
Hemel/ Paradijs kunnen geïnterpreteerd worden als vormen van utopisme,
vooral in hun eigen religieuze vormen. Dergelijke religieuze utopieën worden
vaak omschreven als “de tuinen van verrukking”, het impliceert een bestaan
vrij van zorgen in een staat van gelukzaligheid of verlichting. Zij postuleren
vrijheid van zonde, pijn, armoede en de dood, en wordt vaak aangenomen dat
er contacten zijn met wezens zoals engelen of de “houri”. In een soortgelijke
betekenis kan het hindoe-concept van moksha en het boeddhistische concept
van de nirvana als een soort utopie worden gezien. Echter, in het hindoeïsme
en het boeddhisme is utopie geen plaats, maar een gemoedsgesteldheid. Een
geloof dat als men in staat is om te mediteren zonder continue stroom van
gedachten, is men in staat verlichting te bereiken. Deze verlichting belooft een
uitweg uit de cyclus van leven en dood, betrekking hebbende op het concept
van de utopie.

Sommige Joden geloven dat op enig moment in de toekomst, de profeet Elia
zal terugkeren met de Messias en een wereldwijde religieuze utopie opzetten,
een voorloper in een Messiaanse tijdperk.

In de Verenigde Staten en Europa tijdens de Tweede Grote Ontwaken (ca.
1790–1840) en daarna, hebben veel radicale religieuze groepen utopische
samenlevingen gevormd waarin alle aspecten van het leven van hun leden
kunnen worden beheerst door hun geloof. Deze utopische samenlevingen met
de Shakers, afkomstig van Engeland in de 18e eeuw, en die in 1774 in Amerika
aankwamen. Een aantal religieuze utopische samenlevingen van Europa uit de
18de eeuw tot de 19de eeuw kwam naar de Verenigde Staten, samen met de
Woman in the Wilderness (onder leiding van Johannes Kelpius 1667-1708), de
Ephrata Cloister (1732), en de Harmony Society, onder anderen. De Harmony
Society was een christelijke theosofie en piëtistische groep die opgericht is in
Iptingen, Duitsland in 1785. Als gevolg van de religieuze vervolging door de
Lutherse Kerk en de regering in Württemberg, verhuisde de samenleving naar
de Verenigde Staten op 7 oktober 1803 en vestigde zich in Pennsylvania, en
op 15 februari 1805, samen met ongeveer 400 volgers hebben ze formeel de
Harmony Society georganiseerd en stelden al hun goederen ter beschikking
voor de gemeenschap. De groep duurde tot 1905, een van de langst lopende
financieel succesvol gemeenten in de Amerikaanse geschiedenis. De Oneida
Gemeenschap, opgericht door John Humphrey Noyes in Oneida, New York,
was een utopische religieuze commune die duurde van 1848 tot 1881. Alhoewel
dit utopische experiment vandaag beter bekend staat om haar productie
van Oneida zilverwerk, was het een van de langstlopende gemeenten in de
Amerikaanse geschiedenis. De Amana Colonies waren gemeenschappelijke
nederzettingen in Iowa, die gestart zijn door radicale Duitse piëtisten, die van
1855 tot 1932 duurden. De Amana Corporation, fabrikant van koelkasten en
huishoudelijke apparaten, was oorspronkelijk gestart door de groep. Andere
voorbeelden zijn Fountain Grove (1875), Riker’s Holy City en andere Californische
utopische kolonies tussen 1855 en 1955 (Hine) , evenals Sointula
in British Columbia, Canada. De Amish en Hutterites kunnen ook worden
beschouwd als een poging in de richting van de religieuze utopie. Een grote
verscheidenheid van opzettelijke gemeenschappen met een soort van op geloof
gebaseerde ideeën zijn ook rond de wereld begonnen.

Het boek Openbaring in de christelijke Bijbel toont een hypothetische tijd
in de toekomst nadat de satan en kwaad, worden verslagen. Een interpretatie
van de tekst is dat het toont de Hemel op Aarde, of een nieuwe aarde zonder
zonde. De vele details van deze hypothetische nieuwe aarde, waar God en
Jezus heersen, worden niet duidelijk gemaakt, maar het is impliciet gelijk aan
de bijbelse Garden of Eden. Sommige theologische filosofen geloven dat de
hemel niet een fysiek rijk is, doch een onstoffelijke plek voor zielen.



NAAR MIJN VOLGENDE HOOFDSTUK

 

 

"Being human is helping each other"


 

Please enjoy this site, learn the way of never-ending health and for living a better life 
by finding your path in a World of Positive Energy.

A special thanks for all the people who support this site.

 

Facebook icon
Twitter icon
Linkendin icon
google icon


Due to the many visitors on this website, we are experiencing some delays in answering.
Your e-mail will be processed in the order it was received, 
but if you get no response to your e-mail within 2 days please write/submit again.